امام صادق علیه‌السلام فرمود:
میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است.

راه درآمدِ کشاورزان از آسمان باز شد

صبح امروز ۱۰ تیر توانیر از درآمد ۱۰ میلیونی یک کشاورز از محل فروش برق نیروگاه خورشیدی به شبکه برق کشور خبر داد.

صبح امروز ۱۰ تیر توانیر از درآمد ۱۰ میلیونی یک کشاورز از محل فروش برق نیروگاه خورشیدی به شبکه برق کشور خبر داد.

به گزارش انعکاس آینده به نقل از فارس؛ تا الان از زمین پول در می‌آوردیم، اکنون «راه پول در آوردن از آسمان هم یاد گرفته‌ایم». این بخشی از صحبت‌های گندم‌کار نجف‌آبادی حاج اسدالله است.

یک کشاورز اصفهانی با نصب صفحات خورشیدی علاوه بر تامین انرژی موتورآب، برق مازاد تولیدی را به توانیر فروخت و از این مسیر طی یک ماه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشت. این رقم معادل کشت گندم در ۲ هکتار زمین کشاورزی است.

کشاورزان با مراجعه به ادارات برق در سطح کشور می‌توانند برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند.

کشاورزان سال گذشته ۱۴ درصد از برق کشور را مصرف کردند. ارزش این انرژی در بازارهای جهانی ۳.۷ میلیارد دلار است. این رقم معادل کل ارزش صادرات محصولات زراعی، گلخانه‌ای و باغی ایران در سال ۱۴۰۲ بود.

۵۴۱ هزار کشاورز مشترک برق در ایران وجود دارد و تجهیز همه این مشترکان به نیروگاه‌های خورشیدی ایرانی بر اساس آمار وزارت نیرو امکان‌پذیر است.

برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های برقی یکی از دلایل مهم فرونشست در دشت‌های ایران است.

کارشناس محیط زیست احمد رابعی به قانون مجلس مبنی بر برداشت آب کشاورزی فقط در حد پروانه بهره‌برداری اشاره کرده و معتقد است که وقتی به کشاورزی راه تامین انرژی را آموزش می‌دهید، دیگر هیچ ابزاری برای کنترل برداشت غیرمجاز آب کشاورزی ندارید و این مسئله به تشدید فرونشست ختم خواهد شد.

در مقابل، کارشناس انرژی علی اعتمادی می‌گوید که کشاورز کل برق تولیدی نیروگاه خورشیدی شخصی را به شبکه داده و تنها ما به ازای پروانه بهره‌برداری از چاه کشاورزی انرژی دریافت می‌کند و مابقی را هم به فروش می‌رساند، لذا با این شیوه برداشت غیرمجاز نخواهیم داشت.

پژوهشکده کشاورزی دانشگاه تهران افزایش نرخ خرید از نیروگاه‌های خورشیدی کشاورزی و مهیا کردن شرایط فروش این برق در بورس انرژی را دو راهکاری می‌دانند که زمینه استقبال کشاورزان از ساخت نیروگاه خورشیدی مستقل را فراهم خواهد کرد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*