دکتر سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن در دیدار با اعضای انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقلی ریلی مسافری و خدمات وابسته و مدیران عامل شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری گفت: حمل و نقل مسافری به نوعی پیشانی راه آهن است و بایستی با مغتنم شمردن حضور مسافران در قطار، از این فرصت به صورت حداکثری استفاده کرد.
به گزارش پایکاه خبری انعکاس آینده به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر صالحی در این دیدار که ۱۱ مردادماه در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد با تاکید بر تکریم همه جانبه مسافران ریلی، افزود: علاوه بر کیفیت خدمات حمل و نقل و رعایت کامل ایمنی، اکرام مسافران، فرهنگسازی ارزشهای اسلامی و ملی، ارائه محتوای رسانهای نافع و مناسب و هر آنچه که موجب رضایت مسافران می شود بایستی در دستور کار مدیران شرکت های مسافری قرار داشته باشد.
مدیرعامل راه آهن رعایت عفاف و حجاب را در قطارهای مسافری یک واجب شرعی و الزام قانونی برشمرد و گفت: روسای قطار موظفند نسبت به این مسأله حساس باشند و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود را در چارچوب قانون انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه اکثر مسافران ریلی احساسی خاطره انگیز نسبت به سفر با قطار داشته و علاقمند سفرهای ریلی هستند اضافه کرد: تا امروز گفتمان سازی مناسب در مورد راه آهن صورت نگرفته و تلاش ما بر این است که سفر با قطار بیشتر دیده شود.
مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر عمده حمل و نقل ریلی و اقتصاد عمده این صنعت، به بخش حمل بار بر می گردد اما عموم مردم، حمل و نقل ریلی را با حمل و نقل مسافری می شناسند و مسافرت با قطار کلید واژه این حوزه است.
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته هیچ یک از دو حوزه بار و مسافر، اقدامات لازم به شکل شایسته و بایسته انجام نشده است، افزود : چنین نیست که این امر به سوء مدیریت مدیران قبلی برگردد بلکه گفتمانسازی ریلی نشده است و حوزه ریلی از اهمیت لازم در ذهن قالب مسئولان کشور در حوزه های مختلف برخوردار نبوده و بسیاری از فعالیت ها برای توسعه این بخش، به شکل حلقه های مفقوده و جزیره ای انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به عنوان مسئول شرکت راه آهن ایده های بسیاری برای ارائه برنامه های بزرگ در آینده پیش رو داریم و در عین حال بر این باور هستیم که مشکلات و تعارضات موجود میراثی ۱۰۰ ساله است که یک شبه قابل حل نیست.
وی با تاکید بر اینکه گفتار درمانی در برنامههای راه آهن جایی ندارد افزود: با توجه به تجربه مسئولیت در وزارتخانههای زیربنایی دستگاههای مختلف دولتی به این نتیجه رسیده ام که راه آهن، یکی از به استضعاف کشیدهترین دستگاهها در حوزه حمل و نقل است به هر علتی عقب نگاه داشته شده است و از این رو باور دارم که همه اقدامات در این شرکت باید معطوف به عمل باشد .
وی با اشاره با اینکه اهمیت شرکتهای مسافری کمتر از شرکتهای باری نیست تصریح کرد: نیاز است تا تلاشها در این بخش افزایش یافته و به سمت نقطه درست حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت : موضوع لکوموتیوهای شرکت های مسافری بسیار مهم است و باید حل شود، البته شاید تعارض منافعی در این بخش وجود داشته باشد، اما با جدیت حذف لکوموتیوهای فرسوده و تامین لکوموتیوهای جایگزین را دنبال می کنیم.
رکورد شکنی در سال ۱۴۰۱
رییس هیات مدیره شرکت راه آهن در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به اینکه شرکت راه آهن در نظر دارد در سال جاری در بخش مسافری رکورد ۱۰۰ ساله این شرکت را توام با ایمنی و کیفیت مناسب افزایش دهد، گفت : علیرغم فشارها تاکید می کنیم که حوزه مسافری باید رشد کند و در این مسیر تلاش می کنیم با حفظ ایمنی، کاهش هزینه ها را در این بخش میسر کنیم.
وی با اشاره به اینکه بهرهوری در حوزه مسافری همچنان نیاز به ارتقاء دارد گفت : همراهی شرکت های مسافری با شرکت راه آهن موجب توسعه این بخش و کاهش مشکلات خواهد شد.
تاکید بر وظیفه سنگین روسای قطار
مدیرعامل راه آهن با تاکید بر انجام درست و دقیق روسای قطار افزود: نقطه فعلی نقطه متناسب به پاسخگویی نیازهای جامع و هنجارها از سوی روسای قطار نیست و باید بپذیریم که روسای قطار به صورت پیوسته باید به توانمندیها و آموزشهای کافی مجهز باشند.
وی رسیدگی به وضعیت معیشتی و نظارت بیشتر بر آمادگی و آموزش روسای قطار را ضروری دانست و خاطر نشان کرد : در میان مسافران و مردم، روسای قطار به عنوان مرجع شناخته می شوند و بایستی به خوبی برای پاسخگویی به نیازهای مسافران توجیه شده باشند.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: حواشی در حوزه مسافری آفت این حوزه است. اخبار منفی ، غلط و معکوس زحمات حمل و نقل مسافری را تضعیف می کند و مانع از توسعه این بخش می شود.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است. Web Designer Mostafa Saadi