امام صادق علیه‌السلام فرمود:
میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اسلایدر » بهداشت و درمان » حمل و نقل » شهری
اعمال محدودیت‌های بی‌اثر کرونایی روی سفرهای مردم

اعمال محدودیت‌های بی‌اثر کرونایی روی سفرهای مردم

گزارش‌ها و بررسی ترددها در روزهای گذشته نشان می‌دهد اعمال محدودیت‌های دیرهنگام اخیر نه تنها تاثیر چندانی روی کاهش سفرهای مردم در روزهای تعطیل گذشته نداشته بلکه در روزهای اول و دوم میزان ترددها نسبت به روزهای پایانی دو هفته گذشته بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری انعکاس آینده به نقل از ایسنا، ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رئیس جمهور اجازه اعمال محدودیت در پنج کلانشهر تهران، اصفهان، ارومیه، کرج و مشهد را داده و در روزهای تعطیل پیش رو محدودیت ها اجرا می شوند.

محدودیتی که از همان ابتدا هم به نظر می‌رسید دیر اعلام شده است. چرا که حتی ساعاتی پس از انتشار این خبر مژگان خلیلیان – معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور– در این باره به ایسنا گفت: هنوز به صورت رسمی ابلاغی به این مرکز در راستای اعمال محدودیت‌های تردد اعلام نشده است. همکاران ما از این موضوع اطلاع نداشتند. وقتی سخنگوی وزارت بهداشت این موضوع را در اخبار مطرح کرد به استناد صحبت های ایشان و با توجه به صحبت‌های اخیر صورت گرفته از سوی وزیر بهداشت در حال آماده کردن اطلاعیه‌ جدید برای اعلام به مردم هستیم.

وی افزود: آمادگی کامل داریم تا در راستای اجرای این سیاست به ستاد ملی مقابله با کرونا کمک کنیم و محدودیت‌های تردد را اعمال کنیم همچنین از طریق سامانه ۱۴۱ اطلاعیه‌های لازم برای مردم منتشر خواهد شد.

حالا و پس از عبور از تعطیلات آمارها نشان می‌دهد، اعمال این سیاست محدودکننده حداقل در روزهای ابتدایی تاثیری روی سفرهای مردم نگذاشته است و برای بازگشت مردم در روز آخر نیز تنها ساعت و روز سفر را جابه جا کرده است.

در گزارشی که مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای از تاثیر اعمال محدودیت‌ها در پنج کلانشهر تهران، اصفهان، کرج، مشهد و ارومیه منتشر کرده آمده است: این محدودیت از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه تا روز یکشنبه ۲۷ مهرماه اعمال شده  و ترددهای ورودی و خروجی از این ۵ کلانشهر در ۳ بازه زمانی  بعد از اعلام محدودیت و قبل از اعمال آن،  ساعات اولیه اعمال محدودیت در سفرها علی الخصوص خروجی ها و  ساعات پایانی اعمال محدودیت در سفرها بخصوص سفرهای بازگشت بررسی شده و این بررسی با تردد مدت مشابه دو هفته اخیر (هفته گذشته با وجود تعطیلی اربعین و هفته پیش از آن بدون وجود تعطیلی) مورد مقایسه قرار گرفته است.

در این گزارش بررسی ترددها از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روز چهارشنبه ۲۳ مهر ماه افزایش تردد خروجی از شهر تهران و شهر کرج نسبت به مدت مشابه دو هفته اخیر را نشان می‌دهد که حاصل افزایش تقاضای تردد پیش از اعمال محدودیت ها و به دلیل تعطیلی روز شنبه است. البته تردد خروجی از سه شهر اصفهان، مشهد، ارومیه نسبت به هفته گذشته کاهش داشته و در روز چهارشنبه به جز شهر مشهد، ترددهای خروجی سایر شهرهای اعمال محدودیت نسبت به روز چهارشنبه دو هفته قبل کاهش یافته  است.

اما از ساعت ۲۴ تا ساعت ۱۲ روز پنجشنبه ۲۴ مهر ماه نیز ترددهای ورود و خروجی نسبت به ساعات ابتدایی پنج شنبه هفته گذشته که روز تعطیل بوده، افزایش داشته است که نشان دهنده افزایش تردد در ساعات ابتدایی اعمال محدودیت است. البته ترددهای خروجی نسبت به روز غیر تعطیل دو هفته قبل، با توجه به کاهش ترددهای کاری، کاهش یافته اما اعمال محدودیت ها در ساعات ابتدایی تاثیر زیادی بر سفرهای تفریحی غیر کاری نداشته است.

و نهایتا از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۲۵ مهر ماه تا ساعت ۴ بامداد روز یکشنبه ترددهای ورودی نسبت به ساعات انتهایی روز جمعه و ابتدایی روز شنبه دو هفته اخیر کاهش داشته و به نظر می رسد که زمان اعمال محدودیت ها موجب جابجایی زمان بازگشت سفرها شده است. ترددهای خروجی از پنج شهری که محدودیت در آنها اعمال شده نسبت به مدت مشابه در شرایط عادی (دوهفته قبل ۱۱-۱۲ و ۱۸-۱۹ مهرماه) کاهش داشته است. بنابراین اعمال محدودیتها تا ظهر اولین روز کاری موجب تغییر روند و زمان سفرهای بازگشتی شده است.

این آمارها نشان می‌دهد که شاید اگر این محدودیت‌ها زودتر اعلام می‌شد و تا روز پایانی جدی گرفته شده و اعمال می‌شد، تاثیر بیشتری روز کاهش سفرهای مردم در روزهای تعطیل گذشته می‌گذاشت اما  به نظر می رسد این ممنوعیت تردد تنها ۲۴ ساعت دوام داشته است؛ چرا که براساس اطلاعات و اخبار رسیده از شهروندان و تصاویر دوربین های نظارت تصویری سازمان راهداری، هم اکنون تردد در برخی از این محورها مانند آزادراه تهران-شمال و محور چالوس به صورت روان در جریان است و هیچ محدودیتی برای عبور و مرور از این مسیرها وجود ندارد!

برچسب ها

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*